Aprílová zľava na tehlové obklady, pozrite našu ponuku!

KRYTEX – stavebné centrum, s.r.o.
Ul. Československej armády 9203, 036 01 Martin, IČO: 36403695

Spoločnosť KRYTEX – stavebné centrum, s.r.o. (dálej len „obchodník“), zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Žilina, oddiel s.r.o., vložka číslo 13395/L, vydáva tento reklamačný poriadok v súlade s § 18 zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa, zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník a zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.

Základné pojmy

  • Spotrebiteľ: Fyzická osoba, ktorá nakupuje tovary alebo obstaráva služby pre vlastnú potrebu alebo potrebu svojej domácnosti.

  • Obchodník: KRYTEX – stavebné centrum, s.r.o., uvedený v účastných dokumentoch predaja.

  • Tento reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou každej spotrebiteľskej kúpnej zmluvy.

Práva a povinnosti spotrebiteľa pri vytknutí vady

  1. Spotrebiteľ je oprávnený vytknúť vadu na tovar alebo službu, ktoré sa vyskytli počas záručnej doby.

  2. Vytknutie vady sa uplatňuje:

    • V prevádzke obchodníka, kde bol tovar zakúpený,

    • V ktorejkoľvek inej prevádzkarni obchodníka, kde je prijatie vytknutia vady možné,

    • Písomne alebo prostredníctvom e-mailu.

  3. Pri vytknutí vady je potrebné predložiť doklad o zakúpení (faktúra, dodací list) a vyplniť protokol o vytknutí vady.

Úvodné ustanovenia

  • Tento reklamačný poriadok upravuje postup pri riešení reklamácií a spôsob vybavenia reklamácií v reklamačnom konaní prebiehajúcom medzi obchodníkom a spotrebiteľom. Tento reklamačný poriadok sa nevzťahuje na uplatnenie zodpovednosti za vady kupujúcim, ktorý je podnikateľom (dané vzťahy upravujú samostatné VOP pre podnikateľov a ust. zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka).
  • Pojem reklamácia je totožný s pojmom uplatnenie zodpovednosti za vady.
  • Tento reklamačný poriadok je platný pre všetky reklamácie vyplývajúce zo spotrebiteľských vzťahov s kupujúcim, pokiaľ nie je v zmluve dohodnuté inak. Tento reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou každej spotrebiteľskej kúpnej zmluvy uzavretej medzi obchodníkom a kupujúcim.
  • Právne vzťahy týkajúce sa reklamačného konania sa riadia príslušnými ustanoveniami zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení (ďalej len „Občiansky zákonník“) a zákonom č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa“).
  • Obchodník týmto informuje kupujúceho o platforme internetového systému riešenia sporov medzi spotrebiteľmi a podnikateľmi na úrovni Európskej únie, ktorá sa nachádza na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr.
  • Kupujúci je oprávnený obrátiť sa na obchodníka so žiadosťou o nápravu v prípade, že nebol spokojný so spôsobom, ktorým obchodník vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že obchodník porušil jeho práva. Ak obchodník na takúto žiadosť odpovie zamietavo, alebo na ňu neodpovie do 30 dní odo dňa jej odoslania, má kupujúci právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu (ARS) subjektu alternatívneho riešenia sporov. Subjektmi alternatívneho riešenia sporov sú orgány a oprávnené právnické osoby v zmysle § 3 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, a to napr. Slovenská obchodná inšpekcia, pričom používateľ služby je oprávnený si vybrať subjekt alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, na ktorý sa obráti. E-mailový kontakt na obchodníka (slúžiaci pre tieto účely): je krytex@krytex.sk. Kupujúci pri podaní návrhu postupuje v zmysle § 12 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov. Alternatívnym riešením sporov možno urovnať spor medzi kupujúcim a obchodníkom vyplývajúci zo spotrebiteľskej zmluvy, resp. súvisiaci so spotrebiteľskou zmluvou. Hodnota sporu, ktorý sa urovnáva alternatívnym riešením sporov, by mala presahovať sumu 20 eur (v opačnom prípade môže subjekt alternatívneho riešenia sporu žiadosť odmietnuť). Subjekt alternatívneho riešenia sporov môže požadovať od kupujúceho poplatok za začatie alternatívneho riešenia sporu najviac sumu päť eur vrátane dane z pridanej hodnoty, a to najskôr súčasne so zaslaním oznámenia o začatí alternatívneho riešenia sporu.
  • Ak obchodník pri predaji tovaru ponúka kupujúcemu k predanému tovaru bezplatne ďalší tovar ako dar, je na kupujúcom, či ponúkaný dar prijme. Dar však nie je predaným tovarom, preto obchodník nezodpovedá za jeho prípadné vady. Ak však obchodník o prípadných vadách daru vie, je povinný na ne kupujúceho pri ponuke daru upozorniť. Ak má dar vady, na ktoré obchodník kupujúceho neupozornil, je kupujúci oprávnený ho vrátiť. Ak kupujúcemu vznikne právo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí) s tým, že kupujúci toto svoje právo využije, je povinný vrátiť obchodníkovi všetko, čo podľa zmluvy dostal, t. j. aj tovar prijatý ako dar podľa tohto bodu.

Zodpovednosť obchodníka

  • Obchodník sa zaväzuje, že predávaná vec bude v súlade s dohodnutými a všeobecnými požiadavkami. Toto sa nevzťahuje na prípad, keď obchodník upozornil kupujúceho na to, že predávaná vec nezodpovedá všeobecným požiadavkám a kupujúci s tým súhlasil. Ak predávaná vec nie je v súlade s dohodnutými a všeobecnými požiadavkami, vec má vady.
  • Obchodník zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci, resp. jedného roka od dodania použitej veci. Obchodník zodpovedá za to, že predaný tovar má vlastnosti výslovne vymienené alebo obvyklé, ak nebol kupujúci upozornený pred finalizáciou objednávky, že tovar má vady.

Pri veci s digitálnymi prvkami musia spĺňať dohodnuté požiadavky a všeobecné požiadavky aj digitálny obsah a digitálna služba bez ohľadu na to, či ich dodáva alebo poskytuje predávajúci alebo iná osoba. Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej sa má digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, obchodník zodpovedá za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas celej dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami. Ak sa má digitálny obsah alebo digitálna služba poskytnúť jednorazovo, relevantnou dobou je doba, počas ktorej môže kupujúci dôvodne očakávať, že predaná vec bude spĺňať požiadavky na predanú vec s prihliadnutím na jej druh a účel, a tiež na druh a účel digitálnych prvkov a povahu a okolnosti uzavretia zmluvy.

  • Ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú obchodník kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na uplatnenie zodpovednosti za vady.
  • Predaná vec je v súlade s dohodnutými požiadavkami, ak najmä:
  1. zodpovedá opisu, druhu, množstvu a kvalite vymedzeným v zmluve,
  2. je vhodná na konkrétny účel, s ktorým kupujúci oboznámil obchodníka najneskôr pri uzavretí zmluvy a s ktorým obchodník súhlasil,
  3. vyznačuje sa v zmluve vymedzenou schopnosťou plniť funkcie s ohľadom na svoj účel (ďalej len „funkčnosť“),
  4. vyznačuje sa v zmluve vymedzenou schopnosťou fungovať s hardvérom alebo softvérom, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa, bez potreby zmeny predanej veci, hardvéru alebo softvéru (ďalej len „kompatibilita“), a v zmluve vymedzenou schopnosťou fungovať s hardvérom alebo softvérom odlišnými od tých, s ktorými sa vec rovnakého druhu bežne používa (ďalej len „interoperabilita“),
  5. vyznačuje sa ďalšími vlastnosťami vymedzenými v zmluve,
  6. je dodaná so všetkým príslušenstvom vymedzeným v zmluve,
  7. je dodaná s návodom na použitie vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ako bolo vymedzené v zmluve a
  8. sú dodané aktualizácie vymedzené v zmluve, ak ide o vec s digitálnymi prvkami.
  • Predaná vec je v súlade so všeobecnými požiadavkami, ak:
  1. je vhodná na všetky účely, na ktoré sa vec rovnakého druhu bežne používa s prihliadnutím najmä na právne predpisy, technické normy alebo na kódexy správania platné pre príslušné odvetvie, ak technické normy neboli vypracované,
  2. zodpovedá opisu a kvalite vzorky alebo modelu, ktoré obchodník sprístupnil kupujúcemu pred uzavretím zmluvy,
  3. je dodaná s príslušenstvom, obalom a návodmi vrátane návodu na montáž a inštaláciu, ktoré môže kupujúci dôvodne očakávať, a
  4. je dodaná v množstve, kvalite a s vlastnosťami vrátane funkčnosti, kompatibility, bezpečnosti a schopnosti zachovať si pri bežnom používaní svoju funkčnosť a výkonnosť (ďalej len „životnosť“), aké sú bežné pre vec rovnakého druhu a aké môže kupujúci dôvodne očakávať vzhľadom na povahu predanej veci a s prihliadnutím na akékoľvek verejné vyhlásenie obchodníka alebo inej osoby v rovnakom dodávateľskom reťazci vrátane výrobcu, alebo v ich mene, a to najmä pri propagácii veci alebo na jej označení; za výrobcu sa považuje zhotoviteľ veci, dovozca veci na trh Európskej únie z tretej krajiny alebo iná osoba, ktorá sa označuje za výrobcu tým, že na vec umiestni svoje meno, ochrannú známku alebo iné rozlišujúce označenie.
  • Obchodník môže jednostranne alebo dohodou určiť prísnejšiu ako zákonnú záruku, ak sú tieto podmienky súčasťou písomného záručného listu.

Lehota kupujúceho na uplatnenie reklamácie

  • Na to, aby kupujúci mohol uplatniť voči obchodníkovi uvedené práva zo zodpovednosti za vady (reklamáciu), je povinný vadu vytknúť u obchodníka do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr však do 2 rokov od dodania tovaru, resp. 1 roka od dodania použitého tovaru, prípadne v inej lehote vyplývajúcej z osobitnej dohody zmluvných strán, resp. zo spotrebiteľskej záruky za životnosť (ďalej aj „záručná doba“). Ak kupujúci vadu v uvedenej lehote u obchodníka nevytkne, práva zo zodpovednosti za vady mu zaniknú.
  • Záruka sa nevzťahuje na vady, na ktoré bol kupujúci obchodníkom v dobe uzatvárania zmluvy upozornený alebo, o ktorých musel zákazník (s prihliadnutím k okolnostiam, za ktorých bola zmluva uzatvorená) vedieť.
  • Obchodník nezodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou tovaru. Obchodník zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou veci, ak:
  1. montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná obchodníkom alebo na jeho zodpovednosť, alebo
  2. montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol obchodník.
  • Počas záručnej doby má kupujúci právo na bezplatné odstránenie vytknutej vady.
  • Kupujúci má aj po uplatnení práv zo zodpovednosti za vady naďalej právo na náhradu škody, ktorá mu bola vadou spôsobená (zákon č. 294/1999 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú vadným výrobkom).
  • Kupujúci má právo odoprieť zaplatiť obchodníkovi kúpnu cenu alebo jej časť, kým si obchodník nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže je kupujúci v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Po tom, čo si obchodník uvedené povinnosti splní, je kupujúci povinný dodatočne bez zbytočného odkladu zaplatiť obchodníkovi kúpnu cenu alebo jej časť.

Právo kupujúceho v rámci reklamačného konania

  • Ak obchodník zodpovedá za vadu predanej veci, kupujúci má voči nemu:
    1. primárne právo na: (i) odstránenie vady opravou alebo (ii) odstránenie vady výmenou,
    2. sekundárne právo na: (i) primeranú zľavu z kúpnej ceny a (ii) odstúpenie od kúpnej zmluvy.
  • Oprava vadnej veci a výmena vadnej veci predstavujú primárne prostriedky nápravy, ktoré má kupujúci v prípade vady predanej veci k dispozícii.

Náležitosti reklamácie a doručenie tovaru

  • Kupujúci je povinný v rámci reklamácie reklamovaný tovar označiť, uviesť dátum jeho kúpy a špecifikovať druh a rozsah reklamovanej vady. Kupujúci je povinný reklamovaný tovar doručiť obchodníkovi spolu s kópiou platného dokladu o kúpe. Tieto povinnosti je kupujúci povinný realizovať podľa pokynov obchodníka, a to buď: (i) osobne, (ii) zásielkou doručenou na adresu niektorej z predajní obchodníka. Ak kupujúci uplatnil reklamáciu zásielkou, ktorú obchodník odoprel prijať, zásielka sa považuje za doručenú v deň odopretia jej prijatia obchodníkom. Na základe osobitnej dohody zmluvných strán môže obchodník zabezpečiť dopravu reklamovanej veci od kupujúceho, kuriérom, na vlastné náklady.

Upozornenie kupujúceho na povinnosti pri odosielaní tovaru

  • Kupujúci je povinný tovar vhodne zabaliť, aby počas prepravy nedošlo k jeho poškodeniu. Obchodník odporúča kupujúcemu zásielku poslať doporučene a zásielku s tovarom si poistiť. Obchodník nepreberá tovar zaslaný na dobierku.

Začiatok reklamačného konania a potvrdenie o uplatnení reklamácie

  • Začiatok reklamačného konania je zároveň dňom uplatnenia reklamácie. O uplatnení reklamácie tovaru (resp. vytknutí vady) vydá obchodník kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady. Potvrdenie môže byť poskytnuté aj prostredníctvom e-mailu, SMS.
  • Obchodník v písomnom potvrdení o vytknutí vady uvedie primeranú lehotu, ktorú bude obchodník potrebovať na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu tovaru a povahu a závažnosť reklamovanej vady. Ak táto lehota nebude v potvrdení uvedená, platí zákonná lehota 30 dní.

Dĺžka oznámenej lehoty podľa predchádzajúceho odseku nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý obchodník nemôže ovplyvniť (napr. servisné stredisko v inom štáte).

Dlhšia ako 30 dňová lehota je povolená len v individuálnych prípadoch a aj pre ňu bude platiť, že má ísť o najkratší možný čas vzhľadom ku konkrétnemu, resp. individuálnemu prípadu. Obchodník bude o tejto lehote a dôvodoch, pre ktoré presahuje trvanie 30 dní informovať kupujúceho písomnou formou vrátane e-mailu, SMS.

  • Lehota na opravu alebo výmenu veci by sa mala považovať za primeranú, ak poskytuje kupujúcemu ochranu pred rizikom závažného oneskorenia pri odstránení vady zo strany obchodníka, ale súčasne je obchodníkom objektívne možné v danej lehote posúdiť reklamovanú vadu a následne zrealizovať opravu alebo výmenu veci.

Odmietnutie reklamácie

  • Odmietnutie reklamácie, resp. zodpovednosti za vady, oznámi obchodník písomne kupujúcemu bez zbytočného odkladu po posúdení reklamácie (vzhľadom na zodpovednosť obchodníka z reklamovaných vád). Každé odmietnutie reklamácie musí byť písomne odôvodnené. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť obchodníka za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a obchodník v takomto prípade nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu. Na opakované vytknutie vady sa ust. § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka nevzťahuje. Kupujúci má nárok v zmysle ust. § 509 Občianskeho zákonníka na náhradu účelne vynaložených nákladov spojených so znaleckým posudkom, resp. odborným stanoviskom, uplatnených do dvoch mesiacov odo dňa dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny na základe odstúpenia, inak právo zanikne.

Vyriešenie reklamácie – výmena / oprava veci

  • V prípade uznania zodpovednosti za vady zo strany obchodníka má kupujúci primárne právo zvoliť si: (i) opravu veci alebo (ii) odstránenie vady výmenou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
  • Obchodník opraví alebo vymení vec v primeranej lehote (§ 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka) po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci vec požadoval. Kupujúci je povinný sprístupniť vec na opravu alebo výmenu obchodníkovi alebo osobe ním určenej. Náklady sprístupnenia veci rovnako ako náklady na dodanie opravenej alebo náhradnej veci po oprave alebo výmene znáša obchodník. Obchodník dodá opravenú vec alebo náhradnú vec kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak.
  • Obchodník môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti. V prípade výmeny veci zodpovedá obchodník za vady náhradnej veci rovnako ako v prípade pôvodne dodanej veci a kupujúci má právo v prípade výskytu vady uplatniť si k nej práva zo zodpovednosti za vady. Keďže obchodník dodal kupujúcemu vadné plnenie, obchodník nemá pri výmene veci právo na odplatu za bežné používanie veci pred výmenou a na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním pri jej používaní. V prípade výmeny tovaru za nový dostane kupujúci doklad, na ktorom bude uvedený vymenený tovar, a prípadné ďalšie reklamácie sa uplatňujú na základe pôvodného dodacieho listu a tohto reklamačného dokladu. V prípade výmeny tovaru za nový začne plynúť záručná doba znovu od prevzatia nového tovaru, ale iba na nový tovar. Obchodník zodpovedá za vady náhradnej veci podľa § 619 Občianskeho zákonníka.
  • Obchodník pri odstránení vady zabezpečí odstránenie veci a inštaláciu opravenej veci alebo náhradnej veci, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadnej veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Obchodník a kupujúci sa môžu dohodnúť, že odstránenie veci a inštaláciu opravenej alebo náhradnej veci zabezpečí kupujúci na náklady a nebezpečenstvo obchodníka.

Neprevzatie vyriešenej reklamácie

  • Ak kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže obchodník vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, obchodník kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. Obchodník bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej obchodníkom v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Obchodník môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré obchodník účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by obchodník musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj.

Vyriešenie reklamácie – zľava z kúpnej ceny / odstúpenie od kúpnej zmluvy

  • V prípade uznania zodpovednosti za vady zo strany obchodníka a zároveň v prípade, ak si zo zákonných dôvodov kupujúci neuplatnil opravu veci alebo odstránenie vady výmenou veci, má kupujúci právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty podľa § 517 ods. 1 Občianskeho zákonníka (omeškanie dlžníka). Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak:
  1. obchodník vec neopravil ani nevymenil,
  2. obchodník vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka,
  3. obchodník odmietol odstrániť vadu podľa § 623 ods. 2 Občianskeho zákonníka,
  4. vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
  5. vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy alebo
  6. obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
  • Pri posudzovaní práva kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota veci, povaha a závažnosť vady a možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť obchodníka odstrániť vadu. Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.
  • Predmetné prostriedky nápravy predstavujú sekundárne prostriedky nápravy, na ktoré má kupujúci v prípade vady právo. Výnimkou sú situácie odôvodňujúce okamžitý nárok na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od zmluvy, ako napríklad vadnosť veci tak závažnej povahy, že v dôsledku nej kupujúci nemôže vec užívať bežným spôsobom a nemožno od neho očakávať, že bude mať dôveru v opravu alebo výmenu veci. V prípade zanedbateľnej vady kupujúci nemôže odstúpiť od zmluvy. Keďže odstúpenie od zmluvy predstavuje najvýraznejší zásah do vzájomných práv a povinností zmluvných strán, cieľom je vyhnúť sa odstúpeniu od zmluvy v takých prípadoch, kedy sa dôraz kladie na opravu, výmenu, respektíve zľavu z kúpnej ceny ako sekundárny nárok nápravy. Kupujúci takisto nemôže odstúpiť od zmluvy v prípade, ak sa sám pričinil na vzniku vady. V oboch prípadoch znáša dôkazné bremeno o uvedených skutočnostiach obchodník.
  • Vo všeobecnosti platí, že kupujúci môže odstúpiť od zmluvy len vo vzťahu k vadnej veci. Ak však kupujúci nadobudol na základe kúpnej zmluvy viacero vecí a nemožno od neho dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si len veci bez vady, môže odstúpiť od zmluvy aj vo vzťahu k takýmto veciam. Pôjde napríklad o situácie, ak si kupujúci zaobstaral veci so zámerom vzájomného používania alebo ak v dôsledku vady jednej veci od neho nemožno očakávať, že si zachová dôveru k ostatným.
  • V prípade odstúpenia od zmluvy majú kupujúci a obchodník povinnosť predovšetkým vrátiť druhej zmluvnej strane všetko, čo od nej na základe zmluvy dostali. Kupujúci je povinný vrátiť obchodníkovi dodané veci v závislosti od rozsahu odstúpenia od zmluvy. Náklady vrátenia znáša obchodník. Obchodník naopak vráti kupujúcemu kúpnu cenu, a to najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci alebo preukázania zaslania veci späť, v závislosti od toho, ktoré z uvedeného nastane skôr.

V prípade, ak bola kúpa tovaru financovaná prostredníctvom zmluvy o viazanom spotrebiteľskom úvere, kúpna zmluva a zmluva o viazanom spotrebiteľskom úvere (v ktorej sa dojednáva spotrebiteľský úver výhradne na financovanie kúpy tovaru podľa kúpnej zmluvy) tvoria obchodný celok a nároky súvisiace s odstúpením od kúpnej zmluvy sa v takomto prípade vysporiadajú spoločne s nárokmi zo zmluvy o viazanom spotrebiteľskom úvere v zmysle príslušných ustanovení všeobecne záväzných právnych noriem (a to najmä podľa § 15 zákona č. 129/2010 Z. z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

  • Oprávnenie kupujúceho na uplatnenie reklamácie vady tovaru je po tom, ako využil svoje právo a požiadal obchodníka o odstránenie vady tovaru vyčerpané a bez ohľadu na výsledok reklamácie už opätovne nie je oprávnený pre tú istú jedinečnú vadu (nie vadu rovnakého druhu) uplatňovať reklamáciu opakovane. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady nevylučuje právo kupujúceho na náhradu škody, ktorá mu z vady vznikla.

Zánik záruky

  • Nárok na uplatnenie záruky u obchodníka zaniká (resp. nie je vôbec daný) najmä, nie však výlučne, v prípade:
  1. neoznámenia zjavných vád pri prevzatí tovaru,
  2. uplynutia záručnej doby,
  3. mechanického poškodenia tovaru,
  4. užívania, zaobchádzania alebo obsluhy v rozpore s návodom na použitie alebo zanedbania potrebnej údržby,
  5. poškodenia náhodnou skazou, vodou, ohňom, statickou či atmosférickou elektrinou alebo inými externými vplyvmi,
  6. neodborného zásahu (nad rámec bežnej údržby) do tovaru v záručnej lehote,
  7. obvyklého opotrebenia spôsobeného užívaním tovaru,
  8. ostatných situácií, kde nie je daná zákonná zodpovednosť za vady a ani zo spotrebiteľskej záruky za životnosť.

Spotrebiteľská záruka za životnosť

  • Výrobca alebo predávajúci môže poskytnúť kupujúcemu spotrebiteľskú záruku za životnosť, resp. zodpovednosť za vady, ktoré sa vyskytnú do určenej alebo dojednanej doby po dodaní (ďalej aj len „spotrebiteľská záruka“), ktorou sa zaviažu vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady. Kupujúci má právo požadovať od výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením.
  • Ak výrobca ponúkne spotrebiteľskú záruku na životnosť veci, kupujúci má počas trvania spotrebiteľskej záruky voči výrobcovi práva na odstránenie vady podľa § 623 Občianskeho zákonníka, ak výrobca neposkytol v spotrebiteľskej záruke na životnosť výhodnejšie podmienky.
  • Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, poskytne kupujúcemu záručný list na trvanlivom médiu najneskôr v čase dodania veci v slovenskom jazyku alebo so súhlasom spotrebiteľa v inom jazyku. Výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, v záručnom liste jasným a zrozumiteľným spôsobom uvedie náležitosti podľa § 502 ods. 3 Občianskeho zákonníka (záručný list obsahuje meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov poskytovateľa záruky, jeho sídlo alebo miesto podnikania, označenie veci, na ktorú sa záruka vzťahuje, podmienky záruky a postup, ktorý musí oprávnená osoba dodržať, aby dosiahla plnenie záruky.
    Ak záručný list neobsahuje všetky náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky) a poučenie, že kupujúci má voči predávajúcemu práva zo zodpovednosti za vady podľa § 621 Občianskeho zákonníka (resp. práva zo zodpovednosti za vady podľa tohto reklamačného poriadku), ktoré nie sú spotrebiteľskou zárukou dotknuté. Porušenie povinnosti výrobcu alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, podľa tohto bodu nemá vplyv na platnosť spotrebiteľskej záruky.
  • Ak sú podmienky spotrebiteľskej záruky v súvisiacej reklame pre kupujúceho priaznivejšie ako podmienky podľa záručného listu, platia podmienky uvedené v reklame. To neplatí, ak výrobca alebo predávajúci, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, pred uzavretím zmluvy s kupujúcim súvisiacu reklamu zosúladil so záručným listom rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým bola reklama uskutočnená.

Tento reklamačný poriadok nadobúda platnosť a účinnosť dňa 31.12.2024a ruší všetky predchádzajúce ustanovenia a zvyklosti súvisiace s vybavovaním reklamácií a zárukou na tovar.